Проблемите в туризма се трупат, докато всички повтарят колко е приоритетен

17.03.2021

Представители на туристическия бранш дадоха висока оценка на туристическата програма на Демократична България

Още един туристически сезон предстои да се провали, но държавата я няма,  е изводът, който се наложи на срещата на кандидатите от листата на Демократична България – Варна Стоян Михалев, Дорет Димитрова, Николай Танчев, Стелиян Севастиянов и  Боян Керемедчиев с представители на Варненска туристическа камара, Варненска  асоциация на хотелиерите и ресторантьорите, Асоциацията на хотелиерите – собственици на хотели на „Златни пясъци“ и Асоциацията за реклама и комуникация в туризма. В навечерието на новия сезон се правят недомислици, пренебрегват се проблемите в бранша и не се обръща внимание на тежкото състояние на бизнеса след миналия сезон.

Невъзможността голяма част от собствениците на хотели да се възползват по мярката 60/40, намаляващите резервации, неуредените въпроси с приемането на чужди гости, липсата на информация в другите страни, че България осигурява безопасен престой на туристите, показва незаинтересоваността на държавата към този бизнес, който уж се обявява за приоритетен. Обявеният от правителството „зелен коридор за туристите“ и поставеното начало на сезона на 1-ви май само показват, как никой в министерството не съобразява какво прави. Въпреки че министърът на туризма Марияна Николова обяви, че мисли за продажбата на великденските пакети, обявената дата за началото на сезона 1 май на практика спира точно продажбата на тези пакети, защото празниците започват на 30-ти април и пакетите влизат в сила от 29-ти или 30-ти април. Анулирането на резервации за Великден на гости от Румъния вече е факт. Председателят на Варненската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите Павлин Косев сподели, че е реагирал веднага в медиите след обявяването на началото на сезона, за да сигнализира, че трябва да се направи спешна промяна в датата, но се очертава тя да се извърши след предизборната кампания, което вече е много късно за продажбите.

Липсата на яснота за прогнозните заетости през сезона, които през други години вече са ясни по това време на годината, прави планирането на работата трудно и оставя до последния момент много работни позиции незаети, което пък после ще се отрази на възможността служителите в туристическите фирми да получават обезщетение на трудовата борса след края на сезона и ще задълбочи допълнително проблема с кадрите в сектора. Хотелите имат проблем с оборотните средства, за да започнат нормално сезона, споделиха представителите на собствениците.

Председателят на Асоциацията за реклама и комуникация в туризма Георги Филипов  даде висока оценка на туристическата програма на Демократична България. Той и колегите му изразиха надежда, че ДБ за разлика от други партии, ще посочи личности от бранша за провеждане на туристическа политика на държавата, а не просто партийни назначения на хора, които не разбират какво правят. Особено силно важи това за длъжността „министър на туризма“.

Сред мерките, които Демократична България предлага да се помогне на туристическите фирми и хотелиерите е замяната на помощната мярка 60/40 с 80/20; съвместно с ББР и БНБ, разработване на пакет от законодателни, финансови и регулаторни мерки за разсрочване и облекчаване на дълговото бреме на засегнатите от пандемията фирми, както и за запазване на достъпа им до нови кредити. Мярката е за срок от три години и ще обхване фирмите, които преди това са били изрядни платци.

„Демократична България се ангажира с провеждането на адекватна промоционална кампания на страната в другите страни, за разлика от досега провежданата  от Министерство на туризма бутафорна реклама“ заяви Дорет Димитрова. „За да бъдем достатъчно атрактивни сред конкурентните страни, предвиждаме и увеличаване на средствата и каналите за популяризиране на дестинация Варна чрез развиване на културен, здравен, екологичен, спа, религиозен, гастрономичен,  градски, исторически, селски, фестивален и др. видове туризъм, както и развиване на туристическата  и културната инфраструктура.“

„Трябва да се извърши строеж на кратката магистрална отсечка от Приселци до Слънчев бряг (80 км), тъй като имаме много гости от Румъния, а Букурещ е на 3 часа от крайбрежието ни. Голямо предизвикателство пред превозвачите и съответно туроператорите е лошият медиен имидж на страната като място с корумпирано правителство, слаба здравна система и което е сериозно предизвикателство пред авиокомпаниите – риск от повишаване на летищните такси заради особености в мениджмънта на летищата“ е мнението на Николай Танчев, кандидат от листата.

Водачът на листата Стоян Михалев предложи да се създаде Експертен съвет, в който представителите на браншовите туристически организации да консултират провежданата политика в туристическия сектор и да подават идеи за професионални решения.